Autistiskt syndrom, högfungerande autism och mobiltelefon. Det finns mycket här i världen hon inte förstår och för en tid sedan så upptäckte hon mobiltelefonen och dess ypperliga funktion i att ha direkt kontakt med gurun mamma som har svar och begripliga förklaringar på allt. :)

Nu när hon kommit på att ringa mej så fort det är något hon inte förstår så blir det många samtal tex. ”jag står i den här korridoren och det luktar konstigt, vad är det, är det giftigt?”,  ”jag skulle vilja gå dit, får man det?” ”jag är på affären, jag vill köpa det här, kan jag det, räcker pengarna”, ”han/hon sa så och så… vad menar han/hon då?”, Det sitter en lapp här på dörren, är texten viktig för mej?”. Hon har också kommit på att ta kort på sin skolbok och skicka det via mms och så får jag svara tillbaka hur hon ska göra. Assistent på distans har blivit lösningen när hon inte kan få ha en assistent bredvid sej.

Det kan bli många frågor på en dag och en dag sa hon att en del på skolan tycker att hon frågar så mycket men jag hade svar på det med: säg att du har en supersträng mamma som kräver att du frågar om allt :) Kompisarna svalde förklaringen och hon kan nu ringa vidare med alla sina frågor utan att någon tycker att det är något konstigt, hon har ju en så hård och stäng mamma ;O)

Ang. val av mobiltelefon så har vi provat en del olika men fastnat för  iPhone.  Gränssnittet och hur den fungerar, jobbar passar henne och oss ypperligt och har konkurrerat ut alla andra märken med lätthet.